Bve Web Content Viewer (JSR 286)

Toon menu
Laden...

LOGO: Noordhoff Uitgevers - Beroeps- en Volwassenen Onderwijs

Bve Web Content Viewer (JSR 286)

Toon menu
Laden...

Maak kennis met de NU Methoden

  • Gebruiksvriendelijk en volop grip door de heldere structuur
  • 100% geënt op het nieuwe kwalificatiedossier en examengericht
  • Studentgericht: toegankelijk taalgebruik & herkenbare beroepssituaties

Beoordelingsexemplaar of
proeflicentie aanvragen
Presentatie
aanvragen

Bve Web Content Viewer (JSR 286)

Toon menu
Laden...
Recente nieuwsberichten
Bekijk alle nieuwsberichten
Geplaatst op Wednesday, May 18, 2016

Binnen een half uur had iedereen toegang
Joost Otten is docent Nederlands op de afdeling Techniek van het Summa College in Eindhoven. Hij gebruikt de methode NU Nederlands. Om zijn studenten te helpen bij het activeren van het digitaal lesmateriaal heeft hij een handleiding geschreven. ‘Wanneer je het lesjaar georganiseerd begint, is de sfeer meteen goed.’

Waarom schreef je een handleiding voor je studenten?
‘Elk jaar moeten in februari zo’n tweehonderd nieuwe studenten voor het eerst inloggen en zichzelf in de juiste klas plaatsen. Dat lukte altijd wel, maar het verliep ook heel rommelig. Ik moest veel studenten helpen en het kostte me een hele les.
Afgelopen februari  hebben studenten het lesmateriaal geactiveerd met behulp van de handleiding de ik geschreven heb. Binnen een half uur had iedereen toegang en was gekoppeld aan de juiste school en klas. Er was rust in de klas en de paar studenten die vragen hadden kon ik makkelijk helpen.
Wanneer studenten merken dat je het goed georganiseerd hebt, is dat een goede start van de samenwerking. Als dingen fout lopen, sta je meteen op achterstand.’

Jouw handleiding begint met een ‘Vooraf’ waarin staat dat studenten hun lesmateriaal besteld moeten hebben en hun klantnummer bij zich moeten hebben.
‘Klopt. Deze informatie krijgen studenten de eerste les, samen met informatie over examinering, de lessen en het lesmateriaal. Ik kan op digitaal.vandijk.nl zien welke studenten nog niet hebben besteld, die spreek ik daarop aan. Ook kan ik klantnummers zien, maar ik vind dat ze die zelf bij zich moeten hebben. Wanneer studenten het lesmateriaal de tweede les nog niet besteld hebben, mogen ze naar de teamleider om uitleg te geven.’

Het Summa College is een ECK-school en werkt met Van Dijk?
‘Ja, Summa is aangesloten bij de educatieve contentketen (ECK), die is ingericht om toegang tot digitaal lesmateriaal makkelijker te maken. Studenten loggen in op het schoolnetwerk en komen via de elo op het schakelbord van Van Dijk. De eerste keer hoeven ze alleen hun klantnummer in te tikken.’

Welke tips zou je andere docenten geven?
‘Communiceer helder met studenten wat je van hen verwacht. Dat ze een goede laptop hebben, een goede verbinding met het netwerk, de methode besteld hebben, enzovoort. Besteed hier veel aandacht aan, maar eis ook dat dit in orde is.’

Wat vind je voordelen van werken met het digitaal lesmateriaal? En wat zijn nadelen?
‘In het verleden werkte het niet altijd even goed, maar sinds februari functioneert het zoals het moet. Een groot voordeel vind ik dat studenten met digitaal materiaal veel meters maken. Ik werk met technische jongens, bbl’ers. Dat zijn werkers, doeners. Ze zijn echt bezig, dat werkt beter dan een boek met antwoordbladen. Als ze oefeningen maken, zien ze meteen of ze het goed hebben gemaakt of niet en wat hun score is. Dan hoor ik er één roepen: “Yes! 80% goed.” Of een ander: “Hè, maar 30%...”
Wanneer studenten werken met het digitaal materiaal, heb ik de tijd om schrijfopdrachten met individuele studenten te bespreken. Dat vind ik ook een voordeel.
Je moet er wel voor oppassen dat studenten hun werk niet afraffelen. Daarom behandel ik de theorie klassikaal. Ik kijk ook op het dashboard hoe de scores zijn en ga in gesprek als resultaten tegenvallen. En steekproefsgewijs kijk ik naar wat studenten invullen bij de open antwoorden. Die kan ik zien. Ik wil dat studenten de illusie hebben dat ik alles controleer.’

Wat is je advies aan docenten die ook een eigen handleiding willen maken bij het inloggen?
‘Een op maat gemaakte handleiding, die aansluit op de situatie op school, werkt erg praktisch. Werk bij het maken ervan stapsgewijs. Bekijk goed wat studenten moeten doen en beschrijf dat zo duidelijk mogelijk.

Bekijk hier de handleiding van Joost Otten >>
 


Tip van Noordhoff Uitgevers: Kijk op www.mijnnoordhoff.nl of klik op de afbeelding en u vindt direct antwoord op al uw vragen over digitaal lesmateriaal.

Lees verder »
Geplaatst op Thursday, May 12, 2016

Heeft u al besloten of u voor komend schooljaar een mbo-methode van Noordhoff Uitgevers op uw boekenlijst zet? Laat het ons vóór 1 juni weten en ontvang het boek Wie heeft er wél een boek bij zich van mbo-docent en cabaretier Johan Goossens (op=op).
 
Meedoen?
Het enige dat u hoeft te doen is ons laten weten met welke methode u gaat werken. Vul vóór 1 juni 2016 uw gegevens in en ontvang de columnbundel van Johan Goossens.

Wie heeft er wél een boek bij zich - Johan Goossens
Als cabaretier Johan Goossens leraar Nederlands wordt op een ROC in Amsterdam, proberen zijn nieuwe collega's hem moed in te praten voor de eerste les: 'Je moet het nooit persoonlijk opnemen!' zeggen ze. 'Je moet Hakim meteen apart zetten!' 'En ga nooit met Sharyselle in discussie, want dan ben je verloren.' 'En als er iets is,' drukken ze hem op het hart, 'dan bel je gewoon de beveiliging...'

Wie heeft er wél een boek bij zich? is een bundeling van Johan Goossens' columns in het Parool over zijn ervaringen in de klas. Het is een openhartig, geestig en ontroerend verslag van een jonge leraar die zich begeeft in het oog van de storm: voor de klas op een ROC in de Randstad.


 

Lees verder »

Bve Web Content Viewer (JSR 286)

Toon menu
Laden...