Wijzer door de wereld

Verschillen mogen er zijn – ook bij Wijzer door de wereld

Ieder kind is anders. Gelukkig heeft de leerkracht de mogelijkheid om gericht en gevarieerd les te geven. In Wijzer door de wereld kan de leerkracht met name dankzij de keuze in opdrachten (Kies wijzer) inspelen op de verschillen in tempo, interesse en mogelijkheden in de klas. 

Kies wijzer
  • één opdracht als herhaling van de lesinhoud
  • één opdracht als herhaling van de topografie
  • vier verdiepingsopdrachten over de aardrijkskundige inhoud van het hoofdstuk
Visueel herhalen
Als kinderen onvoldoende scoren op de toets die het hoofdstuk afsluit, kunnen ze in de vijfde les nogmaals aan de slag met de basisstof. De opdrachten over de aardrijkskundige inhoud zijn gekoppeld aan illustraties. Eventuele taalproblemen vormen dan geen hindernis. Voor kinderen die onvoldoende scoren op de topografietoets zijn er topografieherhalingsbladen.

Thematisch verdiepen
Kinderen die de toets voldoende of goed maken, kunnen in de vijfde les zelfstandig aan de slag. Er zijn per hoofdstuk vier opdrachten die aansluiten op de aardrijkskundige inhoud van het hoofdstuk.

Differentiatie in Wijzer door de wereld
  • herhalen na de toets:

    • opdrachten op basis van een afbeelding

    • topografieherhaling

  • verdiepen na de toets:

    • zelfstandig werken: vier verschillende opdrachten per hoofdstuk

    • alleen of in groepjes


Meer weten?
Voor Wijzer door de wereld is een uitgebreide wegwijzer beschikbaar. Met nóg meer informatie. Bekijk hier de wegwijzer of bestel ‘m direct.