Schrijven in de basisschool

Met Schrijven in de basisschool van dichtbij naar héél ver weg

Schrijven begint met kennis van en controle over je eigen lichaam. In de vernieuwde editie van Schrijven in de basisschool vormen speelse, motorische opdrachten dan ook het beginpunt. Van daaruit gaat het naar lettervormen en verbindingen bij verbonden schrift of letterspatiering bij los schrift. De meest recente opvattingen over motoriek, handschriftontwikkeling en instructie zijn in de methode verwerkt.

Didactisch model
Het didactisch model van Schrijven in de basisschool is gebaseerd op:

  • introductie
  • oefening
  • herhaling

Iedere les heeft dezelfde opbouw en die is ook in het boek direct te zien: elke les staat heel overzichtelijk op één bladzijde.

Schrijven is heel persoonlijk
Schrijven is een belangrijke uiting van je persoonlijkheid. In de groepen 7 en 8 geeft Schrijven in de basisschool daarom naast het methodeschrift óók ruimte voor het ontwikkelen van een goed leesbaar en snel geschreven persoonlijk handschrift. De kinderen krijgen instrumenten om hun eigen handschrift te evalueren.

Teksten met betekenis
Schrijven is een manier om te communiceren. Met Schrijven in de basisschool schrijf je dan ook nooit alléén om het schrijven. De kinderen schrijven een verhaal of werken in een thema. Zo wordt schrijven leuk.

Ook linkshandige schrijvers tellen mee
Schrijven is voor linkshandigen niet precies hetzelfde als voor rechtshandigen. Schrijven in de basisschool houdt daar rekening mee. Speciaal voor de linkshandige schrijvers is een schrijfletter ontwikkeld. In de handleiding vindt de leerkracht bovendien veel informatie over de didactische begeleiding van linkshandigen.

Bekijk hier een filmpje over linkshandige schrijvers.

Meer weten?
Voor Schrijven in de basisschool is een uitgebreide wegwijzer beschikbaar. Met nóg meer informatie. Bekijk hier de wegwijzer of bestel ‘m direct.