Schrijven in de basisschool

Verschillen mogen er zijn, ook bij Schrijven in de basisschool

Geen kind is hetzelfde, ook niet als het om schrijven gaat. Schrijven in de basisschool stimuleert juist het ontdekken van de eigen schrijfstijl en biedt de leerkracht een helpende hand om bij de schriftontwikkeling op allerlei manieren in te spelen op deze verschillen in de klas.  

Zelfstandig aan het werk
De leerkracht beschikt met Schrijven in de basisschool over diverse instrumenten om te differentiëren. De leerlingen vinden de instructies en aandachtspunten ook in het schrijfschrift en krijgen duidelijke aanwijzingen via de digibordsoftware.  Daardoor kunnen ze direct zelfstandig aan de slag.

Differentiatie in Schrijven in de basisschool

  • in schriftvorm vanaf groep 3: voor de vlotte schrijvers verbonden schrift (rechts- of linkshellend). Los schrift voor de kinderen die hiermee moeite hebben.
  • uitloopopdracht bij iedere les voor de vlotte schrijvers
  • extra (creatieve) opdrachten in groep 7 en 8

    • leergang blokschrift

    • leergang kalligrafie

  • begeleiding van kinderen die moeite hebben met schrijven van de lettervorm:

    • visuele ondersteuning (letters herkennen)

    • manuele ondersteuning (letters vormen)

  • begeleiding van kinderen die moeite hebben met de schrijfbeweging:

    • extra oefenbladen om de schrijfbeweging te stimuleren in tekeningen en lijnenopdrachten

  • begeleiding van kinderen die moeite hebben met de ruimte:

    • ezelsbruggetje, wolken gras en mollengang

    • ruimtespelletjes

  • in de leerlingensoftware:

    • extra oefenstof voor vlotte én minder vlotte schrijvers

    • op elke gewenste liniatuur


Meer weten over de diverse instrumenten?
Voor Schrijven in de basisschool is een uitgebreide wegwijzer beschikbaar. Bekijk hier de wegwijzer of bestel hem direct.