Schrijven in de basisschool

Verschillen mogen er zijn – ook bij Schrijven in de basisschool

Ieder kind is anders. Gelukkig heeft de leerkracht de mogelijkheid om gericht en gevarieerd les te geven. Schrijven in de basisschool stelt de leerkracht in staat om op allerlei manieren in te spelen op de verschillen in de klas. 

Zelfstandig aan het werk
De leerkracht beschikt met Schrijven in de basisschool over diverse instrumenten om te differentiëren. Extra begeleiding is daarbij meestal niet of nauwelijks nodig. De leerlingen vinden de instructies en aandachtspunten in het schrijfschrift of krijgen duidelijke aanwijzingen via de digibordsoftware. Daardoor kunnen ze direct zelfstandig aan de slag.

 

Differentiatie in Schrijven in de basisschool
 

  • in schriftvorm vanaf groep 3: voor de vlotte schrijvers verbonden schrift (rechts- of linkshellend). Los schrift voor de kinderen die hiermee moeite hebben.
  • uitloopopdracht bij iedere les voor de vlotte schrijvers
  • extra (creatieve) opdrachten in groep 7 en 8
     

    • leergang blokschrift

    • leergang kalligrafie

  • begeleiding van kinderen die moeite hebben met schrijven van de lettervorm:
     

    • visuele ondersteuning (letters herkennen)

    • manuele ondersteuning (letters vormen)

  • begeleiding van kinderen die moeite hebben met de schrijfbeweging:
     

    • extra oefenbladen om de schrijfbeweging te stimuleren in tekeningen en lijnenopdrachten

  • begeleiding van kinderen die moeite hebben met de ruimte:
     

    • ezelsbruggetje, wolken gras en mollengang

    • ruimtespelletjes

  • in de leerlingensoftware:
     

    • extra oefenstof voor vlotte én minder vlotte schrijvers

    • op elke gewenste liniatuur


Meer weten?
Voor Schrijven in de basisschool is een uitgebreide wegwijzer beschikbaar. Met nóg meer informatie. Bekijk hier de wegwijzer of bestel ‘m direct.