Skip to Content


Anneke Ormel, eindredacteur ZorgPad Bachelor Nursing

Anneke Ormel is eindredacteur van ZorgPad. Daarnaast geeft zij implementatie-advies aan mbo-instellingen over de implementatie van ZorgPad in het onderwijs. In een gesprek vertelt ze wat zij zo bijzonder vindt aan ZorgPad. “Docenten bepalen zelf hoe ze ZorgPad inzetten, maar ook in welke mate ze functionaliteiten van ZorgPad gebruiken, zoals het monitoren van de voortgang en resultaten van studenten.”

“Het is heel handig dat ik eindredacteur van ZorgPad ben en daarnaast implementatie-advies geef aan mbo-instellingen. Daardoor snijdt het mes aan twee kanten. Aan de ene kant ken ik ZorgPad als geen ander en aan de andere kant krijg ik veel feedback van scholen. Die feedback gebruiken we weer om ZorgPad nog beter te maken. Implementatie-advies houdt in dat ik trainingen geef aan docenten over hoe ze ZorgPad in hun lessen kunnen inzetten. Daarnaast adviseer ik docenten hoe ze ZorgPad voor hun eigen curriculum kunnen inrichten.
Een goede implementatie betekent dat een school snel met ZorgPad aan de slag kan. Naast het aanbieden van starttrainingen voor docenten stellen we allerlei service-documenten beschikbaar die scholen helpen verbinding te leggen tussen hun onderwijs, examens - van Prove2move en stichting Consortium Beroepsonderwijs - en ZorgPad.”

Met ZorgPad kun je je onderwijs op jóuw manier inrichten

Heldere structuur

“De ruggengraat van ZorgPad wordt gevormd door het Kwalificatiedossier. De structuur is heel helder: er zijn per werkproces duidelijke thema’s die onderverdeeld zijn in onderwerpen, die weer bestaan uit leerobjecten. Daarnaast is er voldoende ruimte om ZorgPad zo in te zetten dat het past bij de visie van de school op onderwijs. Of je je als onderwijsinstelling nu richt op afstandsonderwijs, praktijkonderwijs of iets daar tussenin: ZorgPad kun je inzetten op een manier die daarbij aansluit.

Docenten kunnen bijvoorbeeld taken inplannen voor individuele studenten of voor een groep. Ook eigen opdrachten toevoegen is mogelijk. Of flipping the classroom, waarbij studenten zich met ZorgPad zelfstandig voorbereiden, zodat er in de contacturen alle ruimte is voor de praktijk of om de diepte in te gaan.

Uit de praktijk komen vaak vragen over hoe je opdrachten op een leuke manier kunt aanbieden. Daarvoor zijn in ZorgPad allerlei hulpmiddelen opgenomen. In het document ‘Werken met online-tools’ staan bijvoorbeeld  meer dan dertig gratis online-tools met uitgewerkte voorbeelden die je kunt inzetten in het onderwijs met ZorgPad. Scholen waarderen het dat dit soort ondersteuningsmaterialen voor docenten beschikbaar zijn.”