Skip to Content

 

Brigitte Nijenhuis - Docent Verpleegkunde, ROC van Twente

Op haar opleiding is gekozen voor ZorgPad. Brigitte: ‘ZorgPad biedt heel veel mogelijkheden. De theorie en vaardigheden worden overzichtelijk aangeboden en de opdrachten en taken zijn uitdagend. Het maakt niet uit in welke volgorde je door de stof heen gaat. Daardoor ben je als docent heel flexibel. Bovendien is het KD volledig gedekt.’

Brigitte Nijenhuis: ‘In de huidige tijd zijn zorgvragen gecompliceerder dan in de tijd waarin ik werd opgeleid. De verpleegkundige van nu moet veel meer in huis hebben dan een aantal decennia geleden. ZorgPad biedt verschillende mogelijkheden om de student van nu op te leiden. Alle theorie die nodig is komt aan bod. Elk thema begint met een inleiding van de leerdoelen en het werkproces van het KD die aan bod komen, worden benoemd. Daarnaast zijn er veel interessante en uitdagende opdrachten, praktijkfragmenten en casussen en kunnen studenten vaardigheden oefenen. Een gevarieerd aanbod dus, waarin studenten alles vinden wat ze nodig hebben.’

ZorgPad koppelen aan casuïstiek

‘Vorig schooljaar bleek uit gesprekken met studenten dat zij door het aanbod van verschillende vakken het overzicht kwijtraakten. Ze wisten niet meer welk onderwerp bij welk vak hoorde en de relatie tussen het vak en het beroep van verpleegkundige was niet meer helder. Op basis van deze feedback hebben wij ons curriculum aangepast en zijn met casuïstiek gaan werken. Door met casussen te werken krijgen studenten een realistisch beeld van het vak van verpleegkundige.

Studenten krijgen bijvoorbeeld steeds meer informatie over de casus Van Dijk, een zorgvrager met beginnende dementie. De casus wordt ondersteund door theorie uit ZorgPad, bijvoorbeeld over de ouder wordende zorgvrager, dementie, plannen van zorg of de gezondheidspatronen van Gordon. Het tweede jaar is op dezelfde wijze ingericht. In leerjaar 3 is het de bedoeling dat studenten een eigen casus inbrengen uit hun praktijk. In het eerste leerjaar koppelen wij de theorie aan de casussen. Theorie, vaardigheid en houding komen zo bij elkaar.’

ZorgPad biedt alle mogelijkheden om de student van nu op te leiden

Studenten

‘In het eerste leerjaar is het onderwijs docent-gestuurd. Studenten die het aankunnen, mogen zelf bepalen met welke opdrachten zij beginnen. Docenten leren studenten op een coachende manier hoe zij een casus moeten lezen, wat hoofd- en bijzaken zijn, welke theorie zij moeten lezen en hoe de theorie aansluit bij de casus. Bij het maken van opdrachten zijn studenten al snel geneigd om het antwoord te googelen. Daarom blijf ik erop hameren dat het belangrijk is de theorie te lezen. Vanaf het derde leerjaar laten we de regie meer aan de studenten over.’

De voordelen van ZorgPad

‘Het voordeel van ZorgPad is dat je niet in hoofdstuk 1 hoeft te beginnen. Afhankelijk van de casus bepalen wij de volgorde en dat maakt dat je optimaal met ZorgPad kunt werken. We zouden nog meer kunnen halen uit ZorgPad, want wij maken nu nog geen gebruik van alle mogelijkheden die ZorgPad biedt. Zoals de Community en de mogelijkheid om de voortgang en de resultaten van studenten te monitoren. Of ik de voordelen op een rij wil zetten? Ja hoor:

  • Je kunt kriskras door ZorgPad heen en zelf de volgorde bepalen.
  • Het materiaal ziet er aantrekkelijk uit.
  • ZorgPad biedt veel variatie, bijvoorbeeld in werkvormen.
  • ZorgPad sluit goed aan bij de startsituatie van de student.
  • Wanneer je met ZorgPad werkt, werk je vanuit het KD.’