Skip to Content

Docent aan het woord...Frank Kerssies van het Vechtdal College in Dedemsvaart.

 

 

Graag willen we de ervaringen van gebruikers van Plein M met u delen. In deze aflevering is het de beurt aan docent Frank Kerssies van het Vechtdal College in Dedemsvaart.

Opgeleid als geschiedenisdocent geeft Frank Kerssies (26) nu twee jaar het vak Mens en Maatschappij: “Het voordeel van een overkoepelend vak als Mens en Maatschappij is dat leerlingen direct verbanden zien tussen geschiedenis, economie en aardrijkskunde en daardoor de wereld beter leren begrijpen. Dat ze bijvoorbeeld weten waarom, waarvoor en waar vandaan vluchtelingen op de vlucht slaan, maar dat vluchten ook iets is van alle tijden. Door naar vroeger te kijken en door naar andere culturen, systemen en landen te kijken kun je jouw plek in deze wereld beter plaatsen.”

Ontplooiing

Voor het vak Mens en Maatschappij maakt Frank gebruik van de methode Plein M. “Plein M stelt regelmatig vragen waarmee leerlingen een mening leren vormen of leren om te reflecteren over hun eigen denken. Hoe denk jij daar over? Waarom denk je dat? Als het bijvoorbeeld over allochtonen gaat, moeten leerlingen hun eigen ervaringen met allochtonen opschrijven. Zo kom je met de klas in gesprek en kun je de leerlingen veel terugvragen. Ik vind dit heel waardevol, omdat je vanuit de belevingswereld van de leerling een terugkoppeling kan maken naar het hoofdstuk. Leerlingen vinden dit soort vragen ook heel leuk, want ze willen graag hun ei kwijt over sommige onderwerpen.” Volgens Frank is het erg belangrijk dat leerlingen via de methode die kans ook krijgen: “Leerlingen moeten tot ontplooiing kunnen komen. Ze willen graag gezien en gehoord worden. Ik vind het belangrijk om leerlingen die veilige omgeving te bieden, dat ze hun verhaal kwijt kunnen.”

Themakaternen

Ook heeft Frank gebruikt gemaakt van de themakaternen van Plein M. “Met de themakaternen kun je op een leuke manier op de actualiteit inspelen zonder dat het je veel extra tijd kost. Het is vrij kort, het niveau is niet heel hoog, dus je bent er zo doorheen.” De themakaternen mogen wat hem betreft nog meer de diepte in: “Ik heb het themakatern Prinsjesdag gebruikt in Kader 2. De opdracht over de route die Willem Alexander aflegt was voor de leerlingen niet zo spannend, maar de informatie over de miljoenennota vonden ze superinteressant, dus daar zou nog meer aandacht aan besteed kunnen worden. Ze wilden alles weten de uitgaven die de overheid doet. Waar zou jij het meeste geld aan uitgeven? Wat vind jij belangrijk? Er moest veel geld naar de zorg volgens de leerlingen. Maar waar moet dan minder geld naar toe? Ik vind het heel leuk dat ze daar zo actief over willen en kunnen nadenken!”

WhatsApp

Voor veel docenten is het ondenkbaar: een WhatsApp groep met je mentorklas, bestaande uit 21 leerlingen. Maar voor Frank wegen de voordelen op tegen nadelen: “Je moet met je onderwijs aansluiten op de leefwereld van de leerlingen, ook in praktische zin. Aan het begin van het jaar zitten de leerlingen met zoveel vragen, je kunt ze door middel van WhatsApp heel snel helpen.” Frank behandelt vragen over huiswerk of zet bijvoorbeeld een aantal oefenvragen in de app. Maar hoe houd je orde in een grote online groep? Gaat het altijd over onderwijs? “Van te voren bespreken we heel duidelijk de regels: geen spam, het moet over school gaan of iets wat de hele klas aangaat. De kat van een leerling was laatst doodgereden. Dat gaat niet over school, maar het gaat wel de hele klas aan. De klas kan dan rekening met haar houden als ze niet zo lekker in haar vel zit. Dat sociale aspect vind ik heel leuk om te zien. Daarnaast krijg je door de WhatsApp groep inzicht in de verhoudingen binnen een klas die je als docent op het eerste oog niet altijd ziet. Leerlingen zijn heel braaf in de klas, maar op WhatsApp kunnen ze soms heel hard zijn naar elkaar. Daar haal je informatie uit wat je naar de klas toe kan gebruiken, je kunt de leerlingen aanspreken op hun gedrag en hun verantwoordelijkheid naar elkaar toe.” Frank is niet bang dat leerlingen misbruik maken van zijn telefoonnummer: “Je bent direct in contact als er iets ernstigs is en je kunt adequaat op situaties reageren, dat weegt voor mij zwaarder dan de privacy van mijn telefoonnummer. Maar eigenlijk weten leerlingen zelf ook wel goed wat wel en niet kan. Leerlingen zijn volwassener dan je denkt.”