Schrijven in de basisschool

Schrijven in de basisschool

Met Schrijven in de basisschool leren alle kinderen schrijven: met los schrift, verbonden schrift, linkshandig of rechtshandig. Schrijven leren ze allemaal!

Over Schrijven in de basisschool

Schrijvend op weg naar je eigen handschrift

Een natuurlijke opbouw met aandacht voor motorische ontwikkeling vormt het uitgangspunt van Schrijven in de basisschool. Met de methode leren kinderen het verbonden schrift óf los schrift. Zo leren álle kinderen schrijven. Daarnaast is de methode zowel voor rechts- als linkshandigen gemaakt.

Structuur

Eén blok, zes lessen
De leerkracht introduceert het thema en vervolgens gaan de kinderen zelfstandig aan het werk. De zesde les van elk blok bestaat uit een speelse of verrassende afsluiting. 

Groep 1 en 2  Ontwikkeling van de motoriek

  • Fantasierijke opdrachten voor de grove en fijne motoriek.

Groep 3  Voorbereidend schrijven / Aanvankelijk technisch schrijven

  • Schrijfvoorwaarden en schrijfpatronen.
  • Kleine letters en verbindingen of spatiëring.
  • Eerst 5, daarna 4 schrijflessen per week.
  • Voorzichtig beginnen met automatiseren.

Groep 4  Aanvankelijk technisch schrijven

  • Hoofdletters.
  • Verbindingen of letterspatiëring van hoofdletters met kleine letters.
  • Verder met automatiseren.
  • Drie schrijflessen per week.

Groep 5  Voortgezet technisch schrijven

  • Verder met automatiseren.
  • Twee schrijflessen per week.

Groep 6  Voortgezet technisch schrijven

  • Temposchrijven.
  • Eén schrijfles per week.

Groep 7 en 8  Veel aandacht voor creatief en expressief schrijven

  • Temposchrijven.
  • Persoonlijk handschrift.
  • Eén schrijfles per week.

Schrijvend op weg naar je eigen handschrift

Schrijven in de basisschool volgt de motorische ontwikkeling van kinderen. Schrijven in de basisschool behandelt niet alleen het verbonden schrift, maar ook het los schrift: álle kinderen kunnen zo leren schrijven.
De methode is zowel voor rechts- als linkshandigen gemaakt.

Schrijven: leuk en succesvol! 
Doordat kinderen leren schrijven met een schriftvorm dat het beste bij ze past, vinden ze schrijven ook leuk en behalen ze op ongedwongen wijze schrijfsuccessen.

Twee leergangen, drie schriftvormen
Schrijven in de basisschool begint spelenderwijs in groep 1. Vanaf het moment dat kinderen in groep 3 zitten, richt de methode zich op twee leergangen: verbonden schrift en los schrift. Het grote voordeel hiervan is dat samen met de leerling wordt afgestemd welke leergang het meest geschikt is. Ondanks dat leerlingen binnen één groep verschillende leergangen kunnen volgen, blijven de teksten en didactiek hetzelfde. Iedereen blijft dus bij dezelfde les!

Leergang verbonden schrift 
De letters van het verbonden schrift richten zich op snelheid en hebben dus geen beginophalen. Gaat dit te vlug voor het kind dan zijn er op de bijbehorende kopieerbladen de letters met beginophalen. Deze geven tijdelijk steun bij de ontwikkeling van de vorm. Ook de verbindingen worden zo systematisch ingeoefend.

Speciaal voor de linkshandige schrijvertjes die onder de lijn schrijven is er de licht naar links hellende schrijfletter. Deze kinderen gaan aan de slag met het schrijfschrift ‘links’. Linkshandigen die ‘over de top’ schrijven werken met schriftje ‘rechts’.
 
                 

Rechtshellend verbonden schrift               Los schrift                                                 Links hellend verbonden schrift

Leergang Los schrift 
Het verbonden schrift blijkt niet voor elk kind geschikt te zijn. Voor deze kinderen is er het losse schrift: eenvoudige, cursieve letters, zonder enige franje en daardoor goed leesbaar voor dyslectici. De hellingshoek is gelijk aan het naar rechts hellend verbonden schrift. Door de eenvoud van de letter is het voor linkshandige schrijvers makkelijk om de letters minder schuin te schrijven. Kinderen die met het losse schrift aan de slag gaan, leren de cijfers in het reguliere cijferschrift.

Van veel oefenen naar een persoonlijk schrift
De meest actuele opvattingen en theorieën over motoriek, handschriftontwikkeling en didactiek zijn in de methode verwerkt.

Didactisch model
Iedere les heeft dezelfde opbouw die ook in het begeleidende boek meteen is te zien: elke les staat overzichtelijk weergegeven op één bladzijde.

  • Introductie.
  • Oefening.
  • Herhaling.

Schrijven: een stukje persoonlijkheid
Als de basis na veel oefenen eenmaal staat, is er vanaf groep 7 ruimte om naast het methodeschrift ook een goed leesbaar en snel geschreven persoonlijk handschrift te ontwikkelen. De kinderen krijgen daarbij instrumenten om hun eigen handschrift te evalueren.

Schrijven heeft een functie
Schrijven is een manier van communiceren. Met Schrijven in de basisschool schrijf je dan ook nooit alléén om het schrijven. De kinderen schrijven een verhaal of werken met een thema. Zo wordt schrijven pas echt leuk!

Rechtshandigen én linkshandigen schrijven mee!
Er is een verschil hoe rechtshandigen en linkshandigen schrijven. Schrijven in de basisschool heeft daarom voor linkshandige schrijvers een speciale schrijfletter ontwikkeld. De handleiding geeft u handvatten voor de juiste didactische begeleiding van linkshandigen.

Toetsen, observeren en bespreken
Bij elk schrijfschrift hoort een eindtoets met een observatieblad voor de leerkracht. Deze toets biedt ook houvast voor een diagnose bij eventuele schrijfproblemen. Vanaf groep 5 zijn er tempotoetsen die zich richten op snelheid én leesbaarheid. 

Met Schrijven in de basisschool is het mogelijk om de schrijfontwikkelingen van iedere leerling op de voet te volgen. De handleiding geeft voor iedere les een aantal observatiepunten op het gebied van vorm, beweging en ruimte. Deze punten zijn een handige leidraad voor de leerkracht om na elke les met de kinderen te bespreken en ze bij te sturen waar nodig. De laatste les van elk blok is een herhalingsles: een prima gelegenheid om de vorderingen in kaart te brengen. 

Differentiatie

  • In schriftvorm vanaf groep 3: voor de vlotte schrijvers verbonden schrift (rechts- of linkshellend). Los schrift voor de kinderen die hiermee moeite hebben.
  • Uitloopopdracht bij iedere les voor de vlotte schrijvers.
  • Extra (creatieve) opdrachten in groep 7 en 8.
  • Leergang blokschrift.
  • Leergang kalligrafie.
  • Begeleiding van kinderen die moeite hebben met schrijven van de lettervorm: visuele ondersteuning (letters herkennen) en manuele ondersteuning (letters vormen).
  • Begeleiding van kinderen die moeite hebben met de schrijfbeweging: extra oefenbladen om de schrijfbeweging te stimuleren in tekeningen en lijnenopdrachten.
  • Begeleiding van kinderen die moeite hebben met de ruimte: ezelsbruggetje, wolken gras en mollengang, ruimtespelletjes
  • In de leerlingensoftware: extra oefenstof voor vlotte én minder vlotte schrijvers op elke gewenste liniatuur.

Dr. Digi

De digibordsoftware van Dr. Digi biedt volop mogelijkheden om alle aspecten van het schrijven aan te bieden. De software laat alle letters en oefeningen duidelijk zien. Daarnaast zijn er talloze andere functionaliteiten die het leerproces verder optimaliseren:

  • Animaties.
  • Filmpjes met motorische oefeningen.
  • Letterkaarten.
  • Doorbladerbare pdf’s.
  • Kopieerbladen.

Onbeperkt oefenen kopieerbladen
In de leerlingensoftware vindt u oefenbladen voor zowel de zwakke als goede schrijvers. De oefenbladen zijn te integreren in vakken als lezen, taal en wereldoriëntatie.

Meer weten over Schrijven in de basisschool?