Skip to Content
 

Marianne Wielink - Specialist leren en ontwikkelen, Zorgorganisatie Beweging 3.0.

Als leercoach bij Leerhuis De Liendert begeleidt zij studenten Verzorgende IG en mbo Verpleegkunde. Studenten krijgen per week 16 uur les en leren uit ZorgPad. Daarnaast werken zij 12 uur in de praktijk. Komen ze in de praktijk iets tegen waarover ze meer willen weten? Dan zoeken ze dat op in ZorgPad.

‘Leerhuis de Liendert is een samenwerkingsverband tussen MBO Amersfoort en zorgorganisatie Beweging 3.0,’ legt Marianne Wielink uit. ‘Studenten van niveau 3/4 zijn doeners. Daarom is het ideaal dat ze 12 uur per week in de praktijk bezig zijn.’

Maatwerk

‘Er is continu verbinding met de praktijk. Als zich in de praktijk iets afspeelt, hebben we het daar meteen in de les over. We kijken in ZorgPad wat er over dat onderwerp staat en behandelen dat. En als studenten in de praktijk ergens tegen aanlopen, kunnen ze dat direct opzoeken in ZorgPad. Daarnaast doorlopen we een vaste route door het lesmateriaal. Voor onze onderwijssituatie is ZorgPad het ideale lesmateriaal.’

Voor onze onderwijssituatie is ZorgPad het ideale lesmateriaal’

Studieplanning

‘Per 10 weken maken we een studieplanning waarin staat wat onze studenten per week af moeten hebben. Tijdens de lessen geven we een inleiding over een onderwerp en is er ruimte voor verdieping en verbinding met de praktijk. Omdat onze studenten veel in de praktijk werken, hebben ze behoorlijk wat voorkennis. Daarom beginnen we in ZorgPad vaak meteen met de verwerking. Komen studenten iets tegen dat ze niet herkennen, dan zoeken ze dat op.’

Stage

‘Praktijkbegeleiders zijn vaak blij verrast over hoe goed onze stagiaires zijn voorbereid. In ZorgPad staat veel informatie over de verschillende branches in de brancheboeken. Zodra studenten Verpleegkunde weten waar zij gaan stagelopen, kunnen ze zich op hun branche oriënteren en alvast een stagewerkplan maken. Zo zorgen we ervoor dat studenten startklaar zijn voor hun stage.’

Zelfstandig werken

‘Een groot voordeel van ZorgPad is dat studenten er zelfstandig mee uit de voeten kunnen. Als docent hoef je eigenlijk alleen de puntjes op de i te zetten. Volgend studiejaar gaan we ook eigen opdrachten in ZorgPad plaatsen. Dan staan de opdrachten die specifiek voor onze studenten bedoeld zijn meteen bij de leereenheden waar ze bij horen.’

Voortgang monitoren

‘In ZorgPad kun je ook zien wat studenten gedaan hebben en wat hun resultaten zijn. Een keer in de 10 weken kijken we samen met studenten hoe ze ervoor staan. Dat inzicht en overzicht is echt heel handig!’